Wymiana BREMA – LXVII LO Warszawa

Nasza szkoła wzięła udział w wymianie międzyszkolnej z Herman Boese Gimnasium w Bremie. Była to druga  część wymiany, w której to polscy uczniowie odwiedzili uczniów niemieckich.

Do Bremy udaliśmy się pociągiem z przesiadką w Berlinie. Cała podróż odbyła się bardzo sprawnie, i o umówionej wcześniej godzinie spotkaliśmy się z rodzinami naszych partnerów z wymiany na dworcu.

Przez rodziny gospodarzy przyjęci zostaliśmy bardzo ciepło. Wszyscy uczestnicy wymiany byli bardzo zadowoleni z miejsc zakwaterowania. Podczas pobytu w Bremie udało nam się zwiedzić wiele ciekawych miejsc do których zaprosili nas niemieckojęzyczni znajomi, takie jak bunkier okrętów podwodnych Valentin, muzeum miejskie czy stadion klubu piłkarskiego Werder Brema. Udało nam się również zwiedzić miasto, jego zabytki, centrum i okolice. Bardzo ciekawym przeżyciem była także wycieczka do Hamburga, gdzie zwiedziliśmy muzeum oraz port z pokładu statku wycieczkowego

Innym bardzo ciekawym elementem naszego wyjazdu była wizyta w szkole, do której na co dzień uczęszczają nasi gospodarze. Zobaczyliśmy jak wygląda niemiecka szkoła, poznaliśmy obyczaje tam panujące i mieliśmy okazję przyjrzeć się zwykłym niemieckim lekcjom. Wielu nauczycieli prowadzących wówczas lekcje dostosowało plan swoich zajęć tak, abyśmy mogli wziąć w nich czynny udział. Zostaliśmy także powitani przez Panią Dyrektor i oprowadzeni po wielu zakątkach budynku szkoły. Ostatniego dnia, dzięki uprzejmości gospodarzy, zaproszeni zostaliśmy na taras widokowy w jednym z budynków biurowych, z którego zobaczyć mogliśmy całą panoramę Bremy, a następnie na znakomity obiad w jednej z tamtejszych restauracji.

Podróż z powrotem nie obyła się bez problemów związanych z opóźnieniami pociągów, jednak problemy zostały rozwiązane, a my wróciliśmy do Warszawy praktycznie bez opóźnienia.

Pomimo niespecjalnie dobrej pogody myślę, że czas spędzony na wymianie wykorzystaliśmy bardzo dobrze, widząc na własne oczy wiele interesujących miejsc oraz poznając historię wspaniałego miasta jakim bez wątpienia jest stolica landu Brema. Poznaliśmy także życie codzienne mieszkańców miasta, spróbowaliśmy typowych niemieckich potraw oraz porozmawialiśmy z gospodarzami na wiele interesujących tematów. Bez wątpienia, każdy, kto wziął udział w tej wymianie będzie wspominał ją bardzo dobrze. Możemy tylko podziękować naszym gospodarzom za wspaniałe przyjęcie nas w swoich domach, oraz liczyć, że zawarte na wymianie przyjaźnie czy znajomości przetrwają.